25.10.2012

Vitamiinivalmisteiden terveellisyys ja epäterveellisyys

Uusin vitamiiniuutinen kertoo, että USA:n lääkäriliiton JAMA-lehden mukaan monivitamiinivalmisteita säännöllisesti käyttävät miehet sairastuvat syöpään hieman muita epätodennäköisemmin. Eron myönnetään olevan kuitenkin hyvin pieni. Tätä aiemmin tehdyt tutkimukset antavat ristiriitaista tietoa monivitamiinivalmisteiden hyödyistä; joissain tapauksissa ne on todettu jopa terveyttä haittaaviksi. Useimmiten haittavaikutukset todettiin tapauksissa, joissa valmisteita käytetään epäsäännöllisesti.

Minnesotan yliopiston viimevuotisessa tutkimuksessa todettiin monivitamiinin, foolihapon, B6-vitamiinin, raudan, magnesiumin, sinkin ja kuparin lisäävän kuolleisuutta. Sen sijaan kalsium- ja D-vitamiinivalmisteet näyttivät suojaavan kuolleisuudelta. Ravintolisien pitkäaikaisen käytön vaikutuksista ollaan kiinnostuneita ja huolestuneita niiden runsaan ja kasvavan käytön takia.

Monivitamiinivalmisteiden hyödyllisyydestä jaksetaan kiistellä ja paljon. Ihmiset etsivät nykyään paljon tietoa netistä ja "lääkitsevät" itseään oma-aloitteisesti. Kotona popsitut rohdosvalmisteet voivat pahimmassa tapauksessa aiheuttaa hengenvaarallisia sivuvaikutuksia lääkärin määräämän lääkekuurin kanssa, joten lääkärille on syytä muistaa mainita kaikki ravintolisät, joita käyttää. Oman kehon tunteminen tietenkin auttaa. Kuuriluontoisesti esimerkiksi raudan syöminen ei varmasti ole hengenvaarallista matalasta hemoglobiinista kärsivälle, ja maitotuotteita välttelevän on fiksua syödä kalsiumia ja D-vitamiinia purkista.

Hävettää myöntää, ettei tässä ole edes kaikki ravintolisät, mitä meidän kaapista löytyy. 

Jos esimerkiksi allergiat eivät rajoita syömistä, monipuolista ruokavaliota noudattava ei tarvitse vitamiineja purkista. Kausittain kuitenkin voi esimerkiksi D-vitamiinin saanti olla puuttellista (useimmilla Suomessa talvella).

Suositun Multitabs Family -monivitamiinivalmisteen aineosaluettelossa on 38 eri ainetta ja esimerkiksi B1-vitamiinia viisinkertainen määrä aikuisen vuorokausitarpeeseen nähden. Professorin D3-vitamiinitabletit sisältävät 200% D-vitamiinin vertailuarvosta. Fluoria ei monen asiantuntijan mielestä ihminen tarvitsisi ollenkaan, kuten ei muitakaan ravintolisien aineita niin suurina määrinä mitä niissä oikeasti on. Monet vaan kuitenkin aloittavat päivänsä pinollisella pillereitä. Mitä suomalaiset syövät? Aletaanko me oikeasti kohta elää pillereillä??




2 kommenttia:

  1. Mä olen lukenut niin monta tutkimusta siitä, miten vitamiinit eivät edes imeydy kehoon tablettien muodossa, joten suurin osa napsii noita lisäravinteita täysin turhaan. Mutta myönnän napsivani noita Piimaxin C+Biotiini nappeja päivittäin sekä Rainbown monivitamiini poretabletteja silloin tällöin. Jotenkin ajattelen tiedostavani, etteivät ne ehkä tehoa, mutta kokeilen silti.

    VastaaPoista
  2. Veikkaan, että et ole ainoa, joka niitä napsii ihan "tavan vuoksi" :)

    VastaaPoista