22.9.2015

10 vinkkiä stressaajalle


Apua, viikonloppu meni taas ihan liian nopeasti.
En saanut tehtyä puoliakaan siitä mitä piti.
Täysin keskeneräisen työn deadline on jo ylihuomenna!
Milloinhan se toisen, en taaskaan muista...
Enkä ehdi salille missään välissä!
Viikonloppuna tuli herkuteltuakin.
Apua!

Väitän, että kaikki ovat välillä stressaantuneita. Jotkut harvemmin, me jotkut taas vähän useammin ja pienemmistä asioista. Lyhytaikainen, "hyvä stressi" voi auttaa asoiden suorittamisessa mutta siinä vaiheessa kun arkiset asiat ahdistavat, haitat kumoavat hyödyt. Sekä syyt että oireet vaihtelevat hurjasti yksilöittäin; joku stressaa työkiireitä ja oireilee fyysisesti kärsien päänsäryistä ja vatsakivuista, toinen taas murehtii maailman poliittista tilaa ja omaa asemaansa yhteiskunnassa oireillen psyykkisesti ollen jatkuvasti ärtynyt, levoton ja eristäytynyt. Sekä syyt että oireet voivat olla pieniä tai isoja, fyysisiä, psyykkisiä tai sosiaalisia. Opiskelijoilla, minullakin, stressi liittyy usein opintoihin, toimeentuloon, työnsaantiin ja tulevaisuuteen. Ihan luonnollisia asioita!

syys3

Esiintyminenkään ei kuulu lempipuuhiini. Ei minulla kammoa siihen ole, mutta en ole koskaan nauttinut huomion keskipisteenä olemisesta. Iän myötä esintyymisjännitys - kuten moni muukin turha pelko - on helpottanut. Vuosia kerryttäessä niin monet asiat ihan oikeasti helpottavat kun oppii tiedostamaan, että maailmassa on valitettavasti aika paljon muitakin inhottavia asioita kuin se oma, hassu pelko. 

En ole lääkäri, terapeutti, mielenterveyshoitaja tai mikään muukaan alan koulutettu ammattilainen. Olen kuitenkin mitä mahtavin stressaaja, joten tänään halusin jakaa saamiani, kuulemiani sekä itse toteamiani vinkkejä arjen ahdistuneisuuden helpottamiseen. Jos yksi ihminen hyötyy tästä, olen tyytyväinen :D

syys4

1. Ihan ensiksi; lopeta se itsesi vertaaminen muihin! Kaikki tekevät sitä, mutta kenenkään ei pitäisi. Vaikka samanikäisellä koulu- tai työkaverilla näyttäisi olevan elämä paljon paremmassa jamassa ja hämmentävän paljon aikaa ja energiaa tehdä asioita, joihin sinäkin haluaisit pystyä, on hänelläkin ongelmansa. Kaikilla on. Jos kaikki heittäisivät kadulle omat ongelmansa vaihtareita varten, palaisi suurin osa hakemaan sittenkin omansa takaisin nähtyään minkä kaiken kanssa muut kamppailevat. 

2. Suunnittelu ja aikataulutus. Kalenteripostauksessa mainitsin olevani hullu listojentekijä, joka saa niiden kautta paremmin asioita tehdyksi. Esimerkiksi sunnuntaisin seuraavan viikon menojen kirjoittaminen ylös auttaa paitsi muistamaan ne, myös valmistautumaan niihin. Uusi viikko on helpompi ottaa vastaan kun tietää mitä odottaa eikä kaikkea tarvitse yrittää muistaa ulkoa. Jos on vähänkin taipumusta stressaamiseen tai unohteluun, hanki hyvä kalenteri!
Myös murehtimiselle voi antaa oman aikansa. Jos kuulut niihin, jotka iltaisin pyörivät sängyssä päänsä puhki pohtien tulevia asioita, aseta itsellesi luvallinen aika murehtimiseen. Kuulostaa hassulta, mutta toimii monella. Jos yllätät itsesi illalla tulevien asioiden stressaamisesta, kysy, auttavatko tämänhetkiset ajatukset minua asiassa. Jos (kun) toteat ettei niistä juuri nyt ole hyötyä, päästä niistä heti irti.

3. Kerro ja jaa. Enkä tarkoita, että koko Facebookin kaverilistalle on mentävä ilmottamaan, että nyt muuten stressaa ja paljon. Ajatusten purkaminen jollekin voi kuitenkin auttaa. Kaveri, lääkäri, ihan kelle vaan tuntuu luontevalta kertoa. Ammattiauttajalle kehotan tietenkin menemään juttelemaan fiiliksistä jos arki ahdistaa niin paljon, että se haittaa normaalia toimintakykyä.

syys2

4. Persoonallistaminen. Tämä kuulosti omaan korvaani aluksi hyvin huvittavalta. Tarkoituksena on persoonallistaa oman kropan stressi, pelko, ahdistus - mikä häiriötekijä nyt kullakin pomppaa useimmiten esiin. Seuraavan päivän tenttiä älyttömästi jännittävän Helenan pitäisi siis kuvitella jännitys hahmoksi, vaikka ihan vaan miniatyyriksi itsestään, ja käytävä "keskustelua" tuon mini-Helenan kanssa. Lähinnä vakuutettava se, että samanlaisesta tilanteesta on ennenkin selvitty. Rehellisesti sanottuna minusta koko idea kuulosti aluksi vähän, no, skitsofreeniselta. Noiden (tilanteeseen nähden) turhien tunteiden käsitteleminen itsensä ulkopuolella voi kuitenkin olla tosi hyödyllistä jos siihen vaan pystyy!

5. Siisti ympäristö. Tätä olen kuullut hyvin monelta muultakin stressaajalta. Etenkin tällaisille perfektionismiin taipuvaisille ajatusten kasaan saaminen edellyttää usein ensin ympäröivän tilan "kasaan saamista". Sotkuinen huone ei anna tilaa ajatuksille ja lattialla lojuva vaatepino suorastaan huutaa sekasortoa. Itselläni tämän toteuttaminen on vaikeaa vaikka siivoan ahkerasti: pieni kaksio ja liian iso määrä tavaraa tarkoittaa sitä, että tavaroita, joita ei haluaisi päivittäin nähdä, ei saa piiloon. Sekös stressaa. Pyri siihen, ettei mikään, mitä näet ympärilläsi, aiheuta pelkän näkemisen kautta stressiä.

6. Liikunta. Toimii kaikilla kun vaan itselle sopiva laji löytyy! Paitsi että liikunta vapauttaa kehoon miellyttävän tunteen tuovia endorfiineja, on etenkin ahdistuneisuuteen taipuvaisille kehon fyysinen rasitus usein hyvä keino päästä kehää kiertävistä ajatuksista pois. Fyysinen tekeminen ja tunteminen kun tavallaan häiritsevät niissä sisäisissä tuntemuksissa vellomista tuoden huomion kehon sisäpuolelta ulkopuolelle. Voin jo melkein kuulla syvät huokaukset kun sanon jooga. No mutta kun se toimii! Joitakin joogan hengitykseen keskittyminen ahdistaa mutta muuten laji on mahtava stressaajille. "Maallisempiakin" jooga-tunteja löytyy, ei tarvi hengittelemään ja om-om-mumisemaan mennä! Suosittelen edes aluksi tunneilla käymistä ihan liikkeiden oppimista varten (ettei virheasennot tee hallaa kropalle!) mutta joogata voi aivan hyvin myös kotona. Katso esimerkiksi Yoga With Adrienen ihania videoita! Esimerkiksi Bedtime Yoga on simppeli ja auttaa illalla rauhoittumaan. Suosittelen muillekin joilla on vaikeuksia saada iltaisin unta.

7. Läsnäolo. No helpommin sanottu kuin tehty. Pitäisi elää hetkessä jne... Tätä voi kuitenkin harjoitella. Netistä löytyy runsaasti Mindfulness-harjoituksia mutta mahtava alku on, jos saat edes silloin tällöin itsesi kiinni siitä, että et ole läsnä. Vielä parempi, jos pystyt sen jälkeen hetkeksi pysähtymään, siirtämään kaikki aistisi tutkimaan tätä hetkeä ja tunnistamaan, mitä tunnet siinä hetkessä! Koko ajan jotain puuhailevana kaikki tietoisen läsnäolon harjoitukset ovat minulle tosi vaikeita!


syys1

8. Palaa perustarpeisiin. Suomessa ainakin fysiologiset perustarpeet eli vesi, ruoka ja lepo täyttyvät oikeastaan kaikilla, mutta kiinnitä huomio niiden laatuun (ja säännöllisyyteen). Epäsäännöllinen unirytmi ei ainakaan helpota stressiä ja ravintoaineiltaan köyhä ruoka ei varmasti auta jaksamaan. Mieti muita perustarpeita (turvallisuus, yhteenkuuluvuus, arvostus, itsensä toteuttaminen) esimerkiksi parisuhteen tai työpaikan kannalta. 

9. Takerru välillä yksityiskohtiin. Koulussa opetetaan sisäistämään laajoja kokonaisuuksia ja hahmottamaan koko kuva yksityiskohtien sijaan, eikö niin? Normaalielämässä niihin yksityiskohtiin tarttuminen on välillä hyvä asia. Kun huomasin luennolla, että proffan f-kirjain näyttää kirahvilta, menetin ehkä minuutin luennosta nauraessani sisäisesti huomiolleni mutta loppuluennon ajan olin iloisempi ja muistin kyseisellä luennolla käydyt asiat erityisen hyvin kirahvin takia. Yleensä pienet asiat ovat niitä, jotka vaikuttavat eniten senhetkiseen mielialaan. Onpa muuten kaunis punaisen sävy tuossa ikkunassa näkyvässä vaahterassa!

10. Tuoksut, äänet, värit, kosketus. Eihän kosmetiikasta bloggaava voi olla mainitsematta tuoksuja. Se kuuluisa laventeli, josta itse en välitä, on monille rentouttava tuoksu. Caudalien Beauty Elixir -kasvosuihke on huumaavan raikkaantuoksuinen luksussuihke kasvoille. This Worksin Deep Sleep -sarja on omaan nenääni liian vahva, mutta monen univaikeuksien kanssa kamppailevan mielestä toimiva. Yhdistä tuoksuja miellyttäviin tilanteisiin, tuoksumuisti on ihmisen paras muisti. Käytä ihanaa hajuvettä kun jotain miellyttävää tapahtuu. Kuuntele musiikkia, johon yhdistät positiivisia asioita. Ympäröi itsesi väreillä, joita rakastat. Hae kosketusta, ihmisistä tai eläimistä - nykyihminen koskettaa toista elävää olentoa liian vähän. Mene ja halaa kaveria!

Onko siellä muitakin stressaajia? Onhan?
Mitä lisäisit listaani?

9 kommenttia:

  1. Itellä stressiin auttaa sekin, että tekee esim. palapeliä tai tuijottaa jotain sarjaa tai leffaa. Hetkeksi pääsee irti kaikesta ja mieli saa levätä, jonka jälkeen jaksaa taas stressata...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, mulle tuli kova hinku päästä kokoamaan palapeliä..! Enpä muista milloin viimeksi olisin, mutta se on tosiaan rentouttavaa puuhaa :) Mieleinen TV-sarja, todellakin!

      Poista
  2. Stressaan. Tällä hetkellä stressaan eniten syömisistäni - koitan olla niitä liikaa ajattelematta ja pitää kultaisen keskitien kaiken kanssa kuitenkin pitäen laihtumisen mielessä, eli syön pieniä annoksia ja usein. Lisäisin listaan jonkin rentouttavan tekemisen jokaiselle päivää - itselläni se on joko pieni TV-sarja tai uusin numero lempparilehdestä -hetki ruoan kanssa kun pääsen kotiin työpäivän jälkeen. Tuon pienen rentoutumishetken jälkeen jaksan jälleen puuhata kun olen saanut uutta virtaa. :)

    hanna
    www.hannamariav.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Elämänmuutos todellakin stressaa! Myös liikunta- ja ruokailutottumusten muuttaminen! Itsellänikin se terveellisen elämäntavan tavoittelu saattaa helposti mennä välillä vähän yli - huomaamattani ajattelen liikaa seuraavaa treeniä tai päivän aikana syömiäni ruokia.. Kultainen keskitie olisi tosiaan tärkeä löytää :) Ja joo todellakin, ihana TV-sarja, leffa, lehtien tai blogien lukeminen.. kaikki rentouttavaa omaa aikaa! :)

      Poista
  3. Kyllä sitä muutkin stressaa! Tykkään mindfullnesista erityisesti ennen jotain stressaavana pitämääni tapahtumaa. Pyrin elämään juuri siinä hetkessä, enkä niissä mahdollisissa "kauhukuvissani" mitä mahdollisesti voisi tapahtua. Myös se lohduttaa, ettei koskaan ole tapahtunut mitään kuvittelemiani "kauheita" juttuja! :)

    Liikunta on ylipäätään tosi hyvä stressintasaaja. Töissä välillä tuntuu, että aivot on vaan yhtä sekasortoa, mutta salille kun pääsee vääntämään, niin kummasti on mieli puhdistunut! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lohduttavaa kuulla, että muitakin stressaajia löytyy :)
      Tuo mainitsemasi asia olisi todellakin tärkeää muistaa - ne kauhukuvat tietyistä tilanteista ihan oikeasti todella harvoin toteutuvat - jos koskaan. Ihmisen stressaaminen on niin usein täysin turhaa..

      Liikunnan minäkin olen todennut aivan mahtavaksi stressin kannalta! Fyysinen rehkiminen saa aika tehokkaasti mielestä ne turhat henkiset painot pois :) Ihan harmittaa, että minulla liikuntaan tuli liian pitkä tauko väliin kun en tajunnut, että yritin liikkua tavoilla, joista en nauttinut! Sen oman lajin/lajien löytäminen on tärkeää :)

      Poista
  4. Tulin vaan vinkkaamaan, että Net-a-porterissa on ilmaset postituskulut perjantaihin asti, sieltähän saa esim. Hourglassia. ;D http://www.net-a-porter.com/fi/en/product/429861

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, eipä mitään! ❤️
      Oisin itekin tilannu sieltä jotain Hourglassilta, mutta kun tän kuun meikkibudjetti on jo tuhlattu. :D

      Poista