13.9.2015

Atleettijoogaa ja lihaskuntobalettia


Pääsin viime viikolla tutustumaan SATS ELIXIA:n syksyn uutuuksiin paikallisen ELIXIA:n tiloihin. Tiedossa oli demotunti ketjun uudesta tunnista ja kamera jäi suosiolla kotiin, raahauduin aamutilaisuuteen mahdollisimman kevyillä kantamuksilla. Puhelimen kamera kulkee onneksi aina mukana...

elixia1

Mennessä väsytti, lähtiessä ei! Topi Jyväskylän SATS:lta piti meille hieman lyhennetyn version uudesta Yoga for Athletes -tunnista ja vaikka aluksi pohdin tuleeko touhusta yhtään mitään liian pitkäksi venähtäneen liikuntataukoni takia, nautin urheilullisesta päivänaloituksesta ihan täysillä!

Ketjun uutuustunneista löytyy Yoga for Athletesin lisäksi myös esimerkiksi aloitteleville kuntoilijoillekin sopiva Cardio Start, rankka sisäpyöräilytunti The Race, kestävvysharjoittelua ja toiminnallista voimaharjoittelua yhdistävä Cardio Step & Strenght sekä Barre, jota olen jo käynyt testaamassa.

elixia2

Harrastin viime kesän aikana liikuntaa ihan hävettävän vähän. Tauon jälkeen teen jumppasaleihin paluun kanssa usein saman virheen; ahmin liikaa kerralla ja väsyn. Terve lihasten väsymys on ihana tunne, mutta tämän tauon jälkeen päätin alottaa vähän fiksummin, toisin sanoen kevyemmin. Ei niitä kalenterin kaikkia tyhjiä kohtia tarvitse täyttää liikunnalla, pelkkään oleskeluunkin on varattava aikaa!

Sain tilaisuudesta kuukausipassin SATS ELIXIA:lle eli pääsen kokeilemaan ketjun kummankin Jyväskylästä löytyvän salin tunteja. Minulla ei ole aiemmin ollut jäsenyyttä kummassakaan (viime vuonnahan nuo yhdistyivät ja jäsenyyden voi ostaa joko jompaan kumpaan tai vähän lisää maksamalla kumpaankin) joten ihanaa päästä testaamaan tunteja!


Yoga for Athletes, jota pääsimme tilaisuudessa kokeilemaan demotunnin muodossa, on mielenkiintoinen uutuus. Mielestäni sitä voisi sanoa urheilulliseksi joogaksi. Tunti eroaa tavallisesta joogasta esimerkiksi siinä, ettei hengitykseen keskitytä yhtä paljon, ohjaaja kertoo miten jokin liike vaikuttaa kehoon ja muutenkin "henkinen puoli" joogasta on käytännössä poissa. Helposti lähestyttävä joogatunti, jossa muuten miehiä näkee ehkä enemmän kuin perinteisillä joogatunneilla.


Barre taas on balettiin perustuvaa lihaskuntoharjoittelua, johon ihastuin heti ekan tunnin jälkeen! Uskaltaisinko jopa sanoa, että paras ryhmäliikuntatunti, jolla olen koskaan ollut. Muillekin tanssitaustaa omaaville Barre-tunnilla saattaa hetkeksi tulla tunne "apua, ei meidän balettitunnilla tällaista ollut!" mutta huh miten tehokas ja kiva tunti! Jalkojen ojennusta ei kukaan tule väkisin korjaamaan mutta baletin tekniikkaa käytetään paljon hyödyksi tällä tunnilla. Askelkyykkyjä, hyppyjä, punnerruksia ja pliéitä, hiki tulee!

Tuntuu, että hetken kadoksissa ollut liikunnan ilo on tullut takaisin. Aika hyvä olo!

6 kommenttia:

  1. Ihastuin kyllä kumpaankin! Kiva kun sullekin syttyi kipinä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin tykkäsin molemmasta mutta kyllä vaan tanssitunneille veri vetää sen verran, että kaikki missä on edes jotain tanssiin viittaavaa, saa mut innostumaan jo etukäteen ;D

      Poista
  2. Liikunta on ihanaa, mutta mulla käy usein samoin: aloitan liian täysillä, sitten väsyn tai tulee jokin terveydellinen este, en saa enää liikkumisen ilosta kiinni ja sitten tulee se liian pitkä tauko. Nyt olen saanut liikunnan ilosta taas kiinni, mutta yritän ottaa iisisti etenemisen ja omien tavotteiden kanssa.

    Tuo Yoga for Athletes kuullostaa erittäin hyvältä. Harrastin itse pari vuotta takaperin astangaa. Tutustuin siihen kuntosalilla ja innostuin niin kovasti, että irtisanoin salijäsenyyden ja aloin pelkästään joogaamaan. Lähdin liian täysillä mukaan myös henkisellä puolella, aloin kasvissyöjäksi jne (okei, se ei ollut varsinainen ongelma, sillä olin aiemminkin ollut eettisistä syistä syömättä pitkiä aikoja punaista lihaa). Sitten huomasin, että kaikki se henkinen puoli ja joogan filosofia on mulle ihan liikaa. Jooga loppui kuin seinään. Harmi sinänsä, sillä keho voi joogatessa todella hyvin. Mulla ei ollut koskaan mitään lihasjumeja tai särkyjä, mutta nopeasti ne tulivat joogaamisen lopetettua takaisin. Liityin salille takaisin ja edelleen siellä järjestetään joogatunteja. Voisin yrittää mennä sinne, koska olen superlaiska venyttelemään ilman ohjausta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan mahtavaa kuulla! Toivottavasti sullakin liikunnan ilo nyt säilyy ja maltat ottaa iisisti :) Toi on tosi yleinen virhe, minäkin olen joskus tauon jälkeen alottanut asenteella "jaksoin mä tän silloin tanssiaikoinakin" ja kappas kun into laskee kun tavote ja odotukset on alussa ihan väärässä kohtaa.

      Joogaan "hurahdus" voi olla hyvä tai huono asia, vähän niinkuin kaiken kanssa! :) Jos se joogan henkinen puoli alkoi tosiaan olla liikaa mutta keho tykkäsi sentyylisestä liikkeestä, nuo kuntosalien joogatunnit ovat kivoja, voiskohan sanoa "maallisempia" :'D Ja etenkin tää uus Yoga for Athletes, jossa on ihan täysin urheilullinen lähestyminen joogaan :) Toivottavasti löydät sulle sopivan tunnin! ♥

      Poista
  3. Baletti on kyllä yksi parhaimmista lihaskunnon kohottajista omasta kokemuksesta! Jalkojen ojennuksiin tarvitaan myös vahvoja keskiruumiin lihaksia pysyäkseen tasapainossa ja kädet koko ajan ilmassa. Omaan kropan liikkumiseenkin tutustuu samalla, kun on pakko pitää huoli jok'ikisestä sormen asennostakin. :) Suosittelen!

    Vantaalla asuville: Balettikoulu Hari on mukava eikä vaadi pyrkimystä tanssimaan ammatikseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä! Jo hartialinjan ja käsien kannatus pakottaa keskivartalon hommiin, puhumattakaan jalkojen ojennuksista ja harjauksista! Täällä on kamala ikävä balettitunneille, onneksi kuntosaleiltakin löytää nyt jotain tällaista edes vähän balettia hyödyntävään ;)

      Poista